vineri, 13 ianuarie 2012

Personalitatea în contextul vieţii sociale - Lecţia 3

Imaginea de sine şi de altul - rolul lor în dinamica personalităţii

!!! Recapitulare lecţia II !!!
-mediu
-ereditate
-educaţie
-modelul triunghiular al relaţiilor afective
-discuţia temelor

 A ) Definirea termenilor

-eul - nucleul integrativ, de coordonare şi autoreglare a personalităţii
-imaginea de sine - unificarea într-o totalitate a rezultatelor autocunoaşterii, a relaţionării cu alţii şi a trăirii evenimentelor autobiografice semnificative care au relevat calităţile şi defectele pe care le are fiecare cu privire la Eul fizic sau material, Eul spiritual şi cel social.

Eul îndeplinişte funcţii de integrare şi coordonare nu numai în planul relaţiilor cu ambianţa ci şi în raport cu sine, dezvoltându-se treptat, mai ales în primii ani de viaţă, fiind deosebit de important la copii de până în trei ani.

Imaginea de sine, sau conştiinţa de sine apare după vârsta de trei ani şi ne putem da seama de instalarea acesteia în momentul în care copilul se va putea recunoaşte în oglindă.

Vizionare de film


Dar, imaginea de sine, pe lângă faptul că înglobează informaţii despre noi înşine (corporalitate, trăsături fizice, voce, etc), cuprinde şi cunoştinţe despre valori, credinţe, motivaţii, aspiraţii, trăsături ale personalităţii noastre.
Ajungând să cuprindă toate aceste informaţii, în timp, realizăm că noi suntem diferiţi de ceilalţi, aici intervenind în ceea ce priveşte imaginea de sine, COMPARAŢIA SOCIALĂ.

!!! Ce credeţi că înseamnă comparaţia socială!!!

Ne putem forma o imagine de sine pozitivă dacă interacţionăm cu persoane care ne acceptă, ne valorifică, ne iubesc, desigur, cel mai important pas în formarea unei imagini de sine bune este reprezentat de părinţii iubitori, suportivi, alături de copilul lor.

!!!Credeţi că imaginea de sine este formată din mai multe laturi!!!

Da, aceasta cuprinde

-eul social
-eul spiritual
-eul fizic

!!! La ce credeţi că se referă fiecare dintre aceştia!!!

EUL SOCIAL - cuprinde acele calităţi care se vor dezvolta în contextul activităţilor şi interacţiunilor cu alţi oameni (locul ocupat în cadrul clasei, a găşti, etc) - daţi şi alte exemple
De asemenea, cuprinde totalitatea impresiilor pe care cineva şi le face despre cei din jur.

EUL SPIRITUAL - înglobează valorile, credinţele, dorinţele, aptitudinile, trăsăturile de caracter şi temperament a cuiva.

EUL FIZIC - se referă la particularităţi cum ar fi tipul somatic, relaţia dintre statură şi greutate, culoarea părului şi a ochilor, etc.

!!! Enumeraţi acele trăsături pe care le consideraţi dominante pentru eul vostru fizic !!!

B)  Sinele şi stima de sine 

Conceptul de sine începe să se formeze din preadolescenţă şi cuprinde ideile, judecăţile, evaluările, cu privire la propria persoană, bine organizate, pentru ca fiecare să se poată înţelege mai bine. Conceptul de sine, împreună cu imaginea de sine alcătuiesc latura cognitivă a reflectării propriului eu.

!!! Scrieţi pe fişa de lucru 10 începuturi de frază cu EU SUNT... completându-le aşa cum vă vine în minte. Grupaţi răspunsurile (acasă) după referirea lor la eul fizic, psihic, social. !!! 

STIMA DE SINE - atitudine pozitivă sau negativă a subiectului faţă de propria fiinţă şi modul de a se simţi capabil, important, valoros.
Stima de sine este o constată, relativ aceeaşi pe toată perioada vieţii. Este totuşi important de menţionat că se poate transforma în condiţii de viaţă dificile, după anumite evenimente şocante (traumatizante). 
La fel de important este faptul că o persoană ce manifestă diferite polarităţii ale stimei de sine la intervale scurte de timp, suferă de anumite tulburări de personalitate şi are nevoie de ajutor.

Această imagine de sine, pentru a da randamente ridicate trebuie să îndeplinească anumite criterii 

-să fie cât mai apropiată de realitatea obiectivă
-să fie foarte clar conturată
-să fie ridicată şi constantă

C) Autorprezentarea şi autodezvăluirea

!!!Ce credeţi că înseamnă aceşti doi termeni!!!

- AUTOPREZENTAREA - capacitatea individului de a se autosupraveghea, de a se adapta la cerinţele celor din jur, pentru a fi acceptat de ceilalţi.
Putem aşadar defini  autoprezentarea ca maniera ori strategia pe care cineva o foloseşte pentru a dezvolta la ceilalţi impresii pozitive şi atitudini de acceptare şi preţuire faţă de sine.
Este important să precizăm că poate fi văzută şi ca un mod de a vinde o marfă, prin conceptul de autoprezentare falsă. Aceasta este folosită atunci când cineva prezintă calităţi inventate despre propria persoană, pentru a obţine anumite beneficii.

- AUTODEZVĂLUIREA - constă în comunicarea de către o persoană a unor informaţii mai mult sau mai puţin intime despre ea însăşi.
De fapt autodezvăluirea reprezintă ceea ce vrem noi să le spunem celorlalţi. Cât din ceea ce suntem noi îi lăsăm şi pe ceilalţi să afle. Iar aceasta depinde de multitudinea de informaţii pe care le comunicăm.

Atât autodezvăluirea cât şi autoprezentarea permit şi faciliteaza relaţiile interpersonale, favorizând adaptarea la mediul.
Dar cel mai important, îşî găsesc aplicabilitatea în personalitate, căci în funcţie de trăsăturile de personalitate acţionăm în vederea atingerii unor scopuri ori în interpretarea celui de lângă noi.
Un om introvertit, va avea un grad de autodezvăluire scăzut, o persoană cu o încredere de sine slabă, ce are nevoie de aprobarea celor din jur, va utiliza falsa autoprezentare. 

!!! Mai daţi exemple !!!

D) EXERCIŢIU


PARTEA a II a
Atitudinile şi comportamentele pro şi anti sociale

Definirea atitudinilor - formaţiuni sau structuri psihice relativ stabile ce condiţionează şi determină opiniile şi comportamentele.

!!! Care credeţi că sunt atitudinile pro-sociale şi care credeţi că sunt atitudinile anti-sociale!!! 

Atitudinile nu sunt înnăscute, ele se formează prin imitarea de modele şi prin experienţele individului cu obiectul social.


Comportamentul de ajutorare este un comportament pro-social. 

- reprezintă acele acte comportamentale intenţionat făcute în folosul altor persoane, în afara serviciului si fără a se aştepta la anumite beneficii.

În funcţie de ceea ce ne motivează pentru a îi ajuta pe ceilalţi întălnim mai multe teorii.


1) T. sociologică - îi ajutăm pe ceilalţi deoarece ne supunem unor cerinţe ale societăţii (norma reciprocităţii care funcţionează pe principiul echităţii, te ajut ca să mă ajuţi şi norma responsabilităţii sociale - oferim ajutor pentru că am învătat să îi ajutăm pe cei care sunt dependenţi de noi)

2) T. biologice - genetic, se presupune că fiinţele umane au o predispoziţie în a îi ajuta pe ceilalţi

3) T. psihologice - tindem să îi ajutăm pe ceilalţi pentru a fi egali (a nu rămâne datori) şi pentru a obţine beneficii.


Factorii care influenţează comportamentul de ajutorare 


a) factori situaţionali - mai ales situaţiile de urgenţă, dar şi prezenţa şi absenţa celor din jur. (cu cât sunt mai multe persoane în jur, cu atât vor interveni mai greu)


b) factori de personalitate




Comportamentul agresiv este unul anti-social

Agresivitatea - acele comportamente orientate distructiv, în vederea producerii unor daune (fizice, psihice, etc.)
Menţionăm că acest comportament agresiv poate fi orientat atât spre subiect cât şi în afara acestuia. Prin comportamentul orientat spre subiect, ne referim la autoagresiune.

AGRESIVITATEA - orice formă de conduită orientată cu intenţie către obiect, persoane sau către sine în vederea producerii unor prejudicii, răni, disturgeri sau daune.

Agresivitatea poate lua diferite forme -  a adultului şi a adolescentului, cea feminină şi cea masculină, individuală şi colectivă. 
!!! Daţi şi alte exemple !!!

CAUZELE AGRESIVITĂŢII  

- agresivitatea este înnăscută - oamenii se nasc cu acest instinct, având valoare adaptativă.

- agresivitatea ca răspuns la frustrare - agresivitatea este determinată de condiţiile externe, ce nasc frustrări, ducând astfel la apariţia comportamentului agresiv.

- agresivitatea ca şi comportament social învăţat - potrivit acestei teorii comportamentul agresiv se învaţă prin mai multe modalităţi (direct, prin învăţare directă sau prin observaţie şi imitare)

Factorii ce influenţează agresivitatea 

- condiţiile de mediu
- durerea 
- alcoolul şi drogurile
- frustrarea

!!! Mai daţi şi alte exemple!!! 


Film despre agresivitate-vizionare


TEMĂ - MODALITĂŢI DE PREVENIRE SAU REDUCERE A AGRESIVITĂŢII (numiţi-le şi aduceţi argumente care să vă susţină opinia)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu