vineri, 13 ianuarie 2012

Metode

Personalitatea - Lecţia I

 Ca  metode de predare a lecţiei introductive am ales metoda de comunicare oral-conversativă (Brain-storming) şi metoda de comunicare oral-expozitivă-prelegerea.

Consideram că la  începutul unei  lecţii elevii trebuie lăsaţi să-şi exprime părerile în ceea ce priveşte tema ce urmează a fi predată. Este de preferat ca această activitate să dureze undeva între 15-20 de minute, timp în care se vor face diverse conversaţii elev-elevi-profesor, pe baza unor întrebări deja stabilite dar şi nou apărute, spiritul de iniţiativă fiind încurajat. (O1, O4, O5, O6)
Este foarte important ca profesorul sau profesoara să fie atent şi receptiv la toate ideile elevilor şi să le noteze pe tablă, pentru a stârni interesul acestora dar şi implicarea lor în activitatea propriu-zisă. Este un mod eficient de a utiliza brain-stormingul, deoarece elevul va căpăta încredere în sine şi îşi va exprima toate părerile, opiniile, chiar dacă acestea nu se pliază în totalitate pe tema dezbătută, fiind  un model activ participativ în care elevii sunt atraşi la discuţii colective, schimb de idei, păreri, informaţii, etc. Sarcina profesorului în această situaţie este de a explica elevilor ce înseamnă personalitatea, însă, aici intervine partea interactivă - explicaţia se va realiza în concordanţă cu cele notate pe tablă. Profesorul trebuie să aibă o bună capacitate de adaptare şi să reuşească să depăşească planul de lecţie (rigid) şi folosindu-şi aptitudinile şi creativitatea pentru a preda lecţia în funcţie de opiniile elevilor.
Cu alte cuvinte, această formă de predare solicită la maximum capacităţile creatoare şi nu numai a profesorului, putându-i ridica uneori dificultăţi sporite.

Cea de a doua parte a lecţiei se va desfaşura după metoda de comunicare orală-expozitivă şi anume prelegerea. (O2, O3)

Se va desfaşura în aproximativ 30-35 de minute, timp în care profesorul va preda lecţia propriu-zisă, ce cuprinde definiţia personalităţii, iar elevii vor lua notiţe.(ajutaţi de fişa de lecţie corespunzătoare părţii introductive) Scrierea lecţiei este de mare folos  pentru aprofudarea şi reactualizarea informatiilor, sprijinind procesul învăţării (mai ales din clasă).


Personalitatea - Lecţia  II 

În introducere, profesorul va utiliza  metoda de comunicare orală-expozitivă-explicaţia. Astfel, se prezintă informaţia în suport electronic (movie - maker) explicându-se conceptele şi informaţiile noi. Le sunt prezentate elevilor imagini în care sunt exemplificate noi laturi ale personalităţii şi se colaborează cu aceştia în încercarea găsirii unor noi exemple (O- 14). Profesorul trebuie să se încadreze în 15-20 de minute.

În cele 30-35 de minute rămase, profesorul se va ocupa cu dezvoltarea lecţiei. Elevii vor nota pe fişa de lecţie ceea ce se va preda. (O7, O8, O9, O10, O12, O13). Folosindu-se tehnica prezentării de imagini, profesorul va prezenta alte câteva imagini, ca nu au existat în expunerea de la începutul lecţiei, elevii trebuind să spună despre ce este vorba în acestea. De asemena, profesorul va desena la tablă modelul triunghiular al relaţiilor afective, model ce trebuie completat de elevi pe fişa2 (ei având schiţat deja câteva din elementele principale pe foaia primită).
De asemena, folosind metoda de explorare prin imagini vizuale, elevilor le vor fi prezentate două filmuleţe scurte, pentru o mai bună fixare şi înţelegere a informaţiilor.
Pentru fixarea cunostintelor, profesorul le va da elevilor două teme pentru acasă, ce pot fi realizate optim doar după o atentă citire a lecţiei, atât din manual cât şi din clasă.


Personalitatea - Lecţia  III 

Pentru prezentarea ultimei părţi a lecţiei se vor folosi ca şi  metode, comunicarea (scrisă şi orală) şi metoda de acțiune reală (prin exerciţiu şi joc).

Lecţia va fi împărţită în două segmente. În prima parte, cu durata de 25 de minute, elevii vor primi fişa 3, pe care, împreuna cu profesorul o vor completa, pe baza filmelor vizionate şi a celor comunicate de profesor.


În cea de a doua parte a lecţiei, ce va dura de asemena, 25 de minute, profesorul va exploata metoda de acţiune reală, încercând astfel să fixeze mai eficient informaţiile şi ideile necesare (O20 până la O23).
De asemenea, după ce lecţia a fost predată, profesorul va împărţi fiecărui elev o fişă ce conţine un test de personalitate. Fiecare elev va trebui să completeze acest test, iar la final interpretarea va fi făcută de către colegul de bancă (scbimb de foi). Fiecare elev îi va comunica celuilalt rezultatul obţinut şi ce anume consideră că semnifică acesta. La final, elevul sau elevii care cred că au făcut o interpretare bună, o vor expune în faţa clasei. 
Profesorul va interveni doar dacă este cazul, aducând completări ori făcând corecturi.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu