duminică, 13 noiembrie 2011

Pasul 2. Alegerea modelelor

O paradigma ar ramane doar la stadiul de teorie, in absenta unor modele dupa care sa se ghideze. Acestea, imbinate, formeaza baza procesului educational. Este esential sa stim ce model/modele sa alegem pentru a forma un tot unitar cu paradigma dupa care ne conducem.
Dupa cum am preceizat mai inainte, am ales sa ne ghidam si construim planul didactic dupa paradigma interpretativ-simbolica,asta inseamna ca vom alege in continuare, doua modele care sa ne eficientizeze "drumul" spre inima elevilor, deci spre dorinta lor  de invatare si acumulare de informatii, care sa le si foloseasca in viata. Noi trebuie sa punem bazele, iar ei sa dezvolte, adapteze si foloseasca ceea ce au invatat.


Modelele alese sunt:


- modelul empiriocentric;
- modelul sociocentric.


De ce le-am ales pe acestea si nu altele?!
In primul rand, pentru ca merg mana in mana cu paradigma dupa care dorim sa ne ghidam, formand o relatie de interdependenta si in al doilea rand, punand accentul pe individ/indivizi si experientele lor.


Dupa cum bine se subintelege, modelul empiriocentric se centreaza pe experientele empirice ale indivizilor, in acest caz ale elevilor, ajungand sa formulam definitii si teorii pornind de la particular, spre general. Vorbind din propriile experiente, copiilor le va fi mai usor sa inteleaga un concept, pentru ca se vor raporta intai de toate la ei, isi vor explica fenomenul, il vor trece prin sfera proprie, subiectiva, iar apoi se va formula o definitie general acceptata de clasa; dar si in conformitate cu realitatea obiectiva.


Modelul sociometric se refera la acele interactiuni care apar si se formeaza in cadrul grupului, potrivindu-se cu paradigma interpretativ-simbolica pentru ca face referire la acel "om social" pe care dorim sa il formam. Permitand interactiunile in cadrul grupului, ii invatam pe elevi sa se afirme, sa isi exprime punctul de vedere, sa interactioneze si sa coopereze.


Prin fuziunea acestor elemente ne dorim sa ne atingem scopul, acela de" a pune la dispozitia" elevilor un ansamblu de ore interactive, pline de talc, care sa se plieze pe nevoile lor, dezvoltandu-le abilitatile si formand oameni competenti, cu o baza solida de cunostinte, valori si abilitati.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu