duminică, 13 noiembrie 2011

Pasul 1. Alegerea paradigmei

Paradigma interpretativ-simbolica








Consideram ca aceasta paradigma este adecvata deoarece valorifica omul ca fiinta sociala si in acelasi timp, competentele acestuia. Ne propunem sa ne desfasuram activitatea de predare intr-o atmosfera degajata, promovand creativitatea elevilor in procesul de invatare; scopul nostru fiind acela de a forma persoane capabile de a putea face propriile alegeri.

Ne dorim ca invatarea sa se faca prin interactiune si prin dezvoltarea relatiilor interpersonale: elev-profesor si elev-elevi.
Ideea nu este de a "bombarda" copii cu o multitudine de informatii, ci de a le dezvolta capacitatea de a invata logic, de a fi creativi, sociabili si de a avea curajul sa se afirme. Nu rezultatul final este ceea ce conteaza, ci intreg procesul educational. De la inregistrarea informatiei, pana la modalitatea in care aceasta este pusa in practica.
Deoarece temelia acestei paradigme consta in competentele elevilor, avem in vedere abilitatile, cunostintele, atitudinile si valorile pe care acestia reusesc sa le construiasca in scoala. Omul, ca individ unic si autonom, sociabil si sigur pe sine, este ceea ce ne dorim sa formam.


Cu toate acestea, procesul invatarii este unul complex, care implica axarea pe o anumita paradigma, pentru indeplinirea unor scopuri propuse.Tinand cont de complexitatea acesteia, este aproape imposibil de a trata o tema anume numai din perspectiva unei singure paradigme. Tocmai pentru a facilita procesul didactic, este nevoie de o imbinare optima a diferite idei apartinand unor paradigme diferite, dar care, puse impreuna, duc la o eficientizare a invatarii. Ideea este de a transforma lectiile plictisitoare si grele de alta data, in unele placute si stimulante, o placere pentru elev. Vrem sa atragem copii, sa ii facem sa isi doreasca sa vina la scoala, nu sa o respinga sau sa treaca prin aceasta ca prin "furcile caudine".


In concluzie, ne dorim ca accentul sa cada pe calitate, pe nevoile elevilor si  pe necesitatea acestora de afirmare si formare, nu pe dorinta pedagogului de a transmite cantitatea de informatie "necesara", indiferent daca aceasta a fost sau nu inteleasa. 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu